Kompagniet

Garage Kompagniet på Kronstad. 1916, etter bybrannen.

Kronstadparken rommer mye spennende historie, selv om en stor del av det gamle er borte. Bjørnsons gate 11, et stilfullt murhus i to etasjer med tårn, ornamenter og pannet tak, står ensomt igjen fra den gamle tid på vestsiden av gaten. Bygget fremstår i dag som en perle og er blitt restaurert som en del av utbyggingen av Kronstadparken. Garasjene på baksiden, bygget av Garage-Kompagniet i 1918, er imidlertid nå historie. Trolig ble Norges første Morgan-biler solgt her.

Garage-Kompagniet ble grunnlagt i 1916. Det drev med utleie av garasjer og biler og hadde egen bensinstasjon, med salg av bensin og oljer. – Garage-Kompagniet forhandler Renault person- og lastebiler, Federal lastebiler og Vidal (Tempo) varevogner, het det i formaomtalen i Det Norske Nærlingsliv, Bergen fylke, i 1945.

Landmark 

Signaturalfabetet til en av New Yorks mest betydningsfulle bygninger blir en familie med klare og fargerike displayfonter.

Landmark, arkitektoniske bokstaver.

For de som forstår utendørs bokstaver som en form for offentlig tjeneste, virker ingen landemerker mer fortjent til sin egen skrifttype enn Lever House. Lever House ble designet av Gordon Bunshaft og ferdigstilt i 1952, for sin vektlegging av både teknologisk innovasjon og urbane verdier: det var banebrytende glassgardinveggkonstruksjon, teknikken som kom til å definere den moderne skyskraperen, og den brukte stedet til å favorisere estetisk og sosiale hensyn til råpotensialet for profitt. Det kan neppe være et prosjekt som er mer sympatisk for H & Co sine egne verdier, noe som gjør muligheten til å designe et skrift for Lever House til en uimotståelig kommisjon.

Pentagrams Michael Bierut utviklet et identitetssystem for Lever House som en del av bygningens renovering i 1999. I stedet for å velge et skrifttype fra trykkverdenen, hvis opprinnelse ville ha gjort det dårlig tilpasset de mekaniske behovene og kulturelle hensynene til offentlig skrift, bestilte Bierut et nytt alfabet fra H & Co inspirert av bokstaver funnet på selve bygningen. Ordene «LEVER HOUSE» på Park Avenue -vinduet hadde en ekstra og tydelig geometri som ble delt av inskripsjonen på bygningens hjørnestein, som sammen formet retningen til Landmark -skriften. Av avgjørende betydning var at skriften lykkes i alle hovedsteder, i tråd med den arkitektoniske estetikken, og at den tilfredsstiller en rekke bruksområder og materialer, fra store stålskilt til ADA-kompatible heispaneler støpt i harpiks.

Som forberedelse til utgivelsen av skrifttypen besøkte vi det originale Landmark -skrifttypen med tanke på flere variasjoner. Tenk på de materielle egenskapene til arkitektoniske bokstaver, og hvordan den reagerer på endringer i lys og perspektiv, førte til tre nye design: en ivrig Inline, en kontemplativ skygge og en blendende dimensjon.